Vicente Juan Sanoguera Rubio: Deconstruint “Uzúl el-msélmin” (III)

prova3

Músic en actiu de La Primitiva com a instrumentista de requinto, Vicente Juan Sanoguera Rubio col.labora amb la tercera entrega d’aquesta sèrie. Vinculat a la banda desde xiquet, la música li ve heretada del seu avi que va pertenéixer a la Vella i a la Banda Municipal de Villena. Fou director de l’Armònica Alcoiana i entre les seues obres de caire fester es troben: “Muntanyesos dianers”, “Banu-Marin”, “Novella”, “Claus i corretges” (coescrita amb Àngel Esteve) i la recentment estrenada “Al-Rasik”. La seua dona, Georgina Miralles i els seus fills Lara e Isaac Sanoguera també son membres de la banda.

“L’ENTRA DELS MOROS”, UNA EVOLUCIÓ
AMB “LA PRIMITIVA”

Vicente Juan Sanoguera Rubio (Alcoi, 1965)
Vicente Juan Sanoguera Rubio (Alcoi, 1965)

“L’entra dels moros” va ser composta per D. Camilo Pérez Monllor al maig de l’any 1914. No existeix documentació que indiqui que fos una peça de referència fins a principis dels anys 40. Va ser l’any 1942 quan D. Fernando de Mora, director de “La Primitiva”, a instàncies i sota la tutela del compositor, va realitzar alguns canvis tant en la partitura com en la formació de la banda. Sé que alguns autors atribueixen l’arranjament només a D. Fernando de Mora, però atenent a l’herència oral que he rebut dels músics majors, que van estar presents en indicacions, assajos i altres proves sonores que es van fer, crec que en aquests arranjaments D. Camilo va estar més que present.
Alguns d’aquests canvis, com ara la instrumentació del ritme, no van tenir cap recorregut. Els canvis més importants i que més van influir posteriorment en l’evolució de la marxa van ser, en primer lloc fer tocar els Clarinets principals i primers la dolçaina, i als segons i tercers el pandero eliminant així el clarinet de la peça, i en segon lloc presentar una nova formació de la banda amb la fusta davant i el metall al final de la mateixa.

Camilo Pérez Monllor, vestit d'abencerraje
Camilo Pérez Monnlor, vestit d’abencerraje

No existeix en les diferents partitures ni en document que es conegui res que indique que aquesta peça estigués dedicada a cap persona, societat ni entitat de cap mena, però, contravenint el que era habitual en aquells temps, no es va fer cap còpia d’aquesta partitura ni per part de l’autor D. Camilo, ni del director de la banda D. Fernando. Amb aquesta decisió van donar a la partitura i a la banda l’oportunitat de ser el que finalment han estat, un referent en la música de les festes de moros i cristians.
Des dels anys 40 “L’entra dels moros” i La Primitiva han viscut amb les diferents modes i usos que en cada moment han tingut lloc. Unes vegades errant i la majoria d’elles encertant, la unió de marxa i banda ha anat evolucionant fins al dia d’avui. Per exemple avui el clarinet ha tornat a la peça ja que comptem amb uns grups de dolçaines meravellosos, en el nostre cas el grup de Dolçainers i Tabaleters la Cordeta, que llavors no existien.
Sé que hi ha veus que reclamen que aquestes peces que estan lligades a una entitat siguin editades i divulgades. Sense entrar a valorar la idoneïtat d’aquesta acció, em sembla que l’actitud és la de voler jugar amb la joguina del veí, tenint l’armari ple de joguines amb els quals no juguen. Falta saber si el que pretenen és només jugar o volen trencar la joguina.
                                                                

Vicente J. Sanoguera Rubio

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s