LXXVI Concert de Diumenge de Rams de La Primitiva: les obres (I)

L’homenatge a Amando Blanquer en el desè aniversari de la seva mort i les estrenes de l’última marxa cristiana de Francisco Valor i un pasdoble inèdit de Camilo Pérez Monllor configuren el que serà el Concert de Diumenge de Rams dirigit per Àngel Lluís Ferrando que compleix ja 76 edicions aquest any

 

Exaltació 2015Pablo Martínez. Amb aquest article, fem un petit repàs al que serà el repertori del Concert del Diumenge de Rams de 2015, que es complementa els propers dies amb dos monogràfics sobre “L’Ambaixador” de Blanquer i “El Noticiero Regional” d’Evaristo Pérez. S’informa que la venda de localitats i canvi d’invitacions s’efectúa a partir del dilluns 23 de març al Centre Cultural: en horari de 11.30 a 13.30 h. i el dimarts i dijous també de 18 a 20 h. Al Teatre Calderón: el dijous, divendres i dissabte de 18 a 20 h. o el mateix diumenge desde les 10.45 h. També es poden comprar mitjançant http://www.instanticket.es

UNA DÉCADA SENSE BLANQUER

Amando Blanquer Ponsoda (Alcoi, 1935-Valencia, 2005)
Amando Blanquer Ponsoda (Alcoi, 1935-Valencia, 2005)

Al juliol de 2005, moria el músic més admirat i respectat dels últims temps. Possiblement, amb Amando Blanquer Ponsoda (1) desapareix l’últim bastió de l’edat d’or de la música alcoiana. Deu anys després de la seva mort, La Primitiva ofereix un homenatge a la seva memòria incloent quatre de les seves composicions festeres: tres pertanyents a la seva última etapa “Tino Herrera”, “La Romana” i “El somni”, i per altra banda, l’única i inclassificable “L’Ambaixador” amb la que es tanca la primera part del concert.

 Aquesta insòlita marxa avançada al seu temps i plenament moderna, va rebre el Premi del Concurs de Música Festera d’Alcoi al 1959, constituint encara un dels cims de la música festera. En la mateixa línia figura també “El Somni”, signada al 1989 i que va conéixer una segona versió al 1995, dedicada al que va ser President de l’Associació de Sant Jordi als anys 70 i 80, Enrique Luis Sanus Abad.

 La Romana és un poble alacantí, prop de Monòver i Novelda, amb una banda municipal de música, a la qual homenatja el mestre amb “La Romana” (1990), pasdoble de singular bellesa i poc difòs; per últim, la més popular, “Tino Herrera” (1995), marxa cristiana plenament lligada a la Filà Cids desde la seua estrena, dedicada al fester Agustín Herrera.

 DUES ESTRENES LLUNYANS EN EL TEMPS

Acracio_Paco ValorLa Primitiva estrena la marxa cristiana “Acracio” del prolífic autor contestà Francisco Valor LLorens (2). Tal com es pot vore a la portada de l’obra, es tracta d’un encàrrec de l’Alférez 2015 de la Filà Mossàrabs, Ignacio Herrero Matarredona que dedica al seu avi, Acracio Matarredona Tomàs. Aquesta marxa de to heràldic, basada en la seua marxa mora “Ben Al-Sahagui”, serà interpretada per la banda la propera Entrada de Cristians.

 Significat diferent i especial té “El K’Sar el Kebir”  ja que no hi ha constància que s’hagi interpretat aquest pasdoble a Alcoi amb l’afegit d’estar signat per Camilo Pérez Monllor a novembre del 1911 pel que estem parlant d’un pasdoble centenari inèdit a la nostra ciutat, i que es pot interpretar gràcies a les investigacions del compositor José María Valls Satorres (3).

Alfons XIII, rei d'Espanya entre 1886 i 1931 i amic personal de Camilo Pérez Monllor
Alfons XIII, Rei d’Espanya entre 1902 i 1931 i amic personal de Camilo Pérez Monllor al qui li dedica aquest pasdoble

“El K’Sar el Kebir” o “Alcazarquivir” no s’ha de confondre amb “El K’Sar el Yedid” o “Alcázar Nuevo” signat pel mateix autor un any després. Aquest pasdoble sobre motius de cants moruns i espanyols, amb un títol que al·ludeix a la ciutat del Marroc, que va ser campament de SidiAissa ben el Kasem durant la guerra del Rif entre colonies espanyoles i franceses contra la regió del nord de Marroc, està dedicat A.S.M. el Rei Alfons XIII, amb el qual l’autor alcoià va tenir una bona amistat per mediació del general Manuel Fernández Silvestre que va ser ajudant de camp del Rei i Comandant general de Larache, mentre Monllor va estar destinat. El guió original d’aquest pasdoble es troba a la biblioteca del Palau Reial de Madrid. Una gran oportunitat per descobrir aquesta troballa de l’autor de “De la terreta”

CANET, FERRANDO, MULLOR I TEROL: PÒQUER D’ASOS

Joan Enric Canet Todolí (Port de Sagunt, 1961)
Joan Enric Canet Todolí (Port de Sagunt, 1961)

Del primer autor esmentat, Joan Enric Canet Todolí, natural de Port de Sagunt, s’interpreta “Entrada Cristiana de Elda”, composta al 2010 com a obra obligada per al Certamen Nacional de Música de Moros i Cristians de la localitat del Vinalopó que celebrava aquell any el seu 25º aniversari, sent l’altra obra obligada “Elda” d’Amando Blanquer. El guanyador d’aquella edició va ser el Centre Artístic Cultural “Virgen de la Paz” d’Agost.

 

Després de l’èxit obtingut en el concert del 15 de Gener a Sant Blas d’Alacant, La Primitiva recupera Cruïlla de Corsdel nostre director Àngel Lluís Ferrando, que inclou motius i temes del Aleluya” de Blanquer pel cinquantenari de la seva composició i que va compondre al Capità Cristià dels Alcodians, Fernando Santonja Sanz, que va exercir el càrrec el 2008.

 

Ferrando mostra amb orgull el guió de "A Don Camilo" de Terol Botella el passat 15 de gener al concert d'Alacant
Ferrando mostra amb orgull el guió de “A Don Camilo” de Terol Botella el passat 11 de gener al concert d’Alacant

 D’un “quasi-estrena” es pot considerar la darrera marxa de Rafael Mullor Grau “Xema Almogàver” ja que aquest es va produir el passat 22 de febrer al Teatre Echegaray d’Ontinyent a càrrec de la Societat Unió Artística Musical. Es tracta d’una marxa cristiana que segueix l’estela de “El Barranc del Cinc dedicada al fester José Manuel Reig Valls, cofundador dels Almogàvers d’Ontinyent, de la qual va ser Primer Tro el 1990.

 Finalment, segueix sent un total privilegi poder tornar a interpretar aquesta metamorfosi musical de temes propis i de Camilo Pérez Monllor“, en paraules del seu autor, Eduard Terol i Botella que és A Don Camilo, poema simfònic estrenat l’octubre del passat any en el Cercle Industrial, homenatge vetllat a l’eterna “Uzul El M’Selmin” i, per extensió, a la Corporació Musical Primitiva.
 Aquesta obra suposa un punt i apart en el repertori d’aquest concert programat per a que el públic puga gaudir d’ell “hasta el moll de l’os” com diu Evaristo Pérez Monllor a propòsit de “El Noticiero Regional”, potpurri amb el que s’obri l’esdeveniment fester anual de La Vella.
*******************
(1) Les dades sobre l’obra de Blanquer estan extrets de l’article de José Rafael Pascual Vilaplana “La música para banda de Amando Blanquer Ponsoda” (1935-2005) que apareix a la Revista de Festes d’Elda del 2006.
(2) La informació i la portada de “Acracio” han sigut facilitades pel propi compositor al qual li agraim la seua gentilesa i molt èxits en les seues properes composicions.
(3) Les dades sobre “El K’sar el Kebir” de Pérez Monllor són resultat de les investigacions de José María Valls Satorres el qual va facilitar a la banda una còpia del guió del pasdoble que es troba a la Biblioteca Nacional del Palau Reial que agraïm desde aquesta pàgina. Per altra banda, la informació està extreta del seu article aparegut  a la Revista de Festes d’Alcoi del 2012, “El K’Sar el Yedid” cumple cien años” i de la seua col.laboració al cicle de la nostra web “Deconstruint Uzul El M’Selmin”.
També agrair a Àngel Lluís Ferrando el haver-me facilitat algunes portades per a completar informació sobre les altres obres del concert.

 

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s