LXXVI Concert de Diumenge de Rams de La Primitiva: les obres (II): “El Noticiero Regional” d’Evaristo Pérez Monllor

Aquest pasdoble torna al repertori de La Primitiva obrint el LXXVI Concert de Diumenge de Rams. Després del dossier de “El Pardalot” de Juan Cantó, parlem d’altre potpurri a manera de pasdoble compost aquest en 1928 i que, juntament, amb “De la terreta” de Camilo Pérez Monllor, que va ser motiu d’un reportatge a l’agost pasat en pagina66 es podria tindre una visió més àmplia sobre la inspiració que les melodies populars van produir en els nostres més insignes compositors.

Evaristo Pérez Monllor  (Alcoi, 1880-1930)
Evaristo Pérez Monllor (Alcoi, 1880-1930)

Pablo Martínez. És públic i notori que Evaristo Pérez Monllor va ser un enamorat de la seva terra com ho demostra el desig de voler venir a Alcoi per morir quan només tenia cinquanta anys d’edat. Aquest enamorament ho refrenda el fet que part de la seva obra està dedicada a personatges o agrupacions alcoianes: El mexuar” (1924), marxa oriental escrita per a la Nova de l’Iris, igual que el pasdoble Drac-Alat” (1922); Mirhab” (1925) dedicada i escrita per a La Primitiva o Clásico” (1926) dedicada al torero alcoià Andreu Coloma “Clásico” o, també, basada en el folklore i en els cants i melodies populars com el pasdoble Tristezas y alegrías” (1917) dedicat al seu germà Camilo Pérez Monllor o aquest “Noticiero Regional” (1928) del qual parlarem.

EL PASDOBLE

Aquest curt pasdoble de poc menys de dos minuts i mig de durada està signat a Madrid un 8 de gener de 1928. El mateix autor escriu la premissa de l’obra en aquest llarg paràgraf sobre els cants populars a la portada del guió. “EL CANTO POPULAR. Por sus cantos populares se conoce la psicología de los pueblos. Así, pues, el folklore polifónico alcoyano es copia fiel de los sentimientos estéticos de este pueblo único e incomparable llamado Alcoy.

Portada del mític pasdoble amb la lletra d'Evaristo Pérez
Portada del mític pasdoble amb la lletra d’Evaristo Pérez

Sus cantos de guerra, de humorismo, sus “tristezas y alegrías” canciones de cuna, así como sus danzas típicas y sugestivas, son reflejo de su ética espiritual en el arte. Son, pues, restos atávicos que corresponden a otras épocas, a otras generaciones más pletóricas de idealidad y romanticismo, sin que podamos determinar quienes las germinaron.

En algunos cantos –de puro origen oriental-, se vislumbra la nostálgica e infinita melancolía del árabe cuando vive en Occidente. En otros, palpita la traza sensual de la Grecia del paganismo, con sus danzas típicas y bellas, deleite de los sentidos. Y, en todos ellos, fluctúa el alma popular de todos los pueblos, que nos dominaron y que nos legaron su carácter étnico y sus costumbres y modalidades, que por fin crearon esta fuerte raza española de recia raigambre ibérica.

Es mi opinión”

El potpurrí a manera de pasdoble està dedicat al diari local del mateix nom que va tenir una curta vida (entre 1927 i 1929) com resa també la portada: “Muy cariñosamente dedicado al valiente y simpático diario alcoyano, al director y redactores. Muy suyo alcoià hasta el moll de l’os”.

Alguns dels fragments que apareixen en ell com són: “Ta ni na, socarrat de Cocentaina”, “De quin coloret la vols”, “La safanoria”, “A Peret l’han trobat tot arrapat”, ja els trobem en “El Pardalot” de Juan Cantó, als quals cal afegir “La jota de Barchell” o el “Pastoret, on vas?”.

L’ESTRENA

El Templet de la Glorieta als anys 60 en el certamen musical del Dia dels Músics (Foto: Arxiu ASJ)
El Templet de la Glorieta als anys 60 en el certamen musical del Dia dels Músics (Foto: Arxiu ASJ)

Amb motiu de la inauguració del Templet de la Música del Parc de la Glorieta, es va estrenar aquest pasdoble un diumenge 18 de març de 1928 a càrrec de la Nova de l’Iris sota la direcció de José Carbonell García (autor de Suspiros del Serpis”) . En el programa de la banda compost de música d’autors alcoians es trobaven entre altres, el preludi i zambra de l’òpera Aurora” de José Espí, Zambra oriental” de Gonzalo Barrachina i el Himne de Festes” amb un cor de vuitanta xiquets. Tal com informa el mateix diari homenatjat, el templet no estava encara operatiu: “Aunque no está totalmente terminado, pues faltan las barandillas de la escalera que da acceso al mismo, la Comisión Municipal de Fiestas no ha querido retrasar dicha inauguración, pues de no celebrarse el 18 no hubiera podido efectuarse el acto hasta días antes de las fiestas de San Jorge, ya que el martes próximo se cierra aquel Parterre para comenzar la instalación de las casetas de feria”.

Al dia següent, el 19 de març, festivitat de Sant Josep, va ser La Primitiva qui va tornar a interpretar el pasdoble en últim lloc sota les ordres de Julio Laporta Hellín en un programa compost de Canciones del montañés” de P. Sosa; andante expresivo de Margot” de Turina; la polonesa-concert Alacant” de Camilo Pérez Laporta, i la fantasia primera part de la sarsuela La del soto del parral” de Soutullo i Vert.

La Primitiva al 1925 amb Julio Laporta de director. També va ser director de La Nova entre 1900 i 1910
La Primitiva al 1925 amb Julio Laporta de director. També va ser director de La Nova entre 1900 i 1910

El diumenge següent 25 de març va ser la banda de la Creu Roja la que va tornar a interpretar l’obra, juntament amb, entre altres, la serenata de “El regalo de boda” de Soutullo i Vert; la fantasia Jugar con fuego” de Barbieri i el pasdoble Goyescas” de J. Duart. Les cròniques del diari no es van fer esperar com apareix en la seva edició del 20 de març: “El domingo por la mañana oímos por primera vez en banda de música el popurrí a modo de pasodoble “El Noticiero Regional”, obra de nuestro admirado paisano Evaristo Pérez Monllor.

Nos causó una agradibilísima impresión. El popurrí, pleno de retazos de la emotiva música popular alcoyana, recogidos con maestría, adquiere una expresión inmensa al ser interpretado por una banda de música.

La Corporación Nueva del Iris fue la que nos proporcionó el deleite de oírlo por primera vez. Ayer lo volvimos a oír con el consiguiente gusto por La Primitiva. Ambas veces gustó extraordinariamente al público. Ambas veces nos gustó extraordinariamente a nosotros.

“El Noticiero Regional” agradece muy efusivamente a las bandas Primitiva y Nueva del Iris la popularidad que han sabido dar al popurrí que su autor, Evaristo Pérez Monllor, tuvo la delicada gentileza de dedicarnos.”

Titular

EL PERIÒDIC

Possiblement, “El Noticiero Regional” sigui juntament amb “El Serpis” i “El Heraldo de Alcoy” un dels més clars exponents de premsa independent a Alcoi, encara que d’efímera vida (tan sols dos anys d’existència) si la comparem amb la de “El Serpis” (19 anys de vida entre 1878 i 1897; i la de “El Heraldo de Alcoy” que, en el fons, va substituir a l’anterior, amb 24 anys d’existència entre 1896 i 1920, sent els dos els primers exemples de premsa moderna i independent pels seus continguts i per les seves línies editorials.

Rafael Coloma va escriure la biografia de Julio Puig, "Julio Puig, un poeta liberal" (Imprenta la Victoria, 1968)
Rafael Coloma va escriure la biografia de Julio Puig, “Julio Puig, un poeta liberal” (Imprenta la Victoria, 1968)

El pare del periodisme a Alcoi va ser Julio Puig Pérez (1850-1915), poeta i escriptor que va practicar el periodisme a Madrid mentre estudiava Enginyeria a la mateixa capital, arribant a dirigir posteriorment “La Verdad” a Alacant i sent després fundador de “La Unión Republicana “ i els ja esmentats “El Serpis” i “El Heraldo de Alcoy”. El seu fill, Cèsar Puig Martínez, va ser el fundador de “El Noticiero Regional”, sent dirigit per ell i per Gregorio Romero. La redacció i administració es trobaven al carrer Joan Cantó, nº 4 veient la llum el primer número l’1 de febrer de 1927.

Encara que el subtítol del diari s’autodefineix com “Diario Independiente de Información” veritat és que les seues tendències van ser demòcrata-liberals, sent gairebé sempre oposades a les de “La Gaceta de Levante”, diari amb el qual va conviure durant la seva existència, i que també es definia com “Diario Independiente de Alcoy”, però d’idees més conservadores.

Portada periódicoEls continguts o temes que tractava “El Noticiero Regional” als quals dedicava més atenció eren preferentment notícies i qüestions locals, política nacional i internacional, arts, esports, espectacles, i fins i tot, moda i cuina. De les col·laboracions que va tenir el diari crida l’atenció els primers articles que escriuria el després famós Juan Gil-Albert sobre vers i prosa que després continuaria publicant a “El Mercantil Valenciano” i “Las Provincias” ; de Carlos Palacio, abans escriptor que músic, van aparèixer els seus primers poemes i relats breus; Joan Lacomba participava amb cultura (pintura o literatura, preferentment); sobre matèria taurina col.laborava Armando Pelea amb una columna diària i Antonio Borrell realitzava les entrevistes; també, l’escriptor i poeta Gonzalo Cantó o el mateix Evaristo Pérez Monllor que escrivia amb el pseudònim “Amadís de Gaula” en referència al personatge dels llibres de cavalleria que va tenir el seu auge al segle XVI. Amb difusió per a Alcoi i comarca, com indica en la seva línia editorial “…esta publicación no ha de tener un carácter puramente local, sino que, como el título indica, pretendemos que sea un diario regional…deseamos, pues, que este periódico sea tanto de Alcoy como de los pueblos inmediatos…”  va veure el seu últim número aparèixer el 31 de maig del 1929.

 AUDICIONS HISTÒRIQUES DE “EL NOTICIERO REGIONAL”

Programa de mà del concert de Diumenge de Rams de 1965
Programa de mà del concert de Diumenge de Rams de 1965

Encara que pugui semblar tot el contrari, no ha estat aquest pasdoble interpretat tantes vegades per La Vella com “El pardalot”. Apareix en el programa dels concerts de Diumenge de Rams de 1965 amb Mora Carbonell, de 1976 amb Lloret Miralles, i per últim, de 1980 i 2000 amb Casasampere Gisbert.
Com ja es va esmentar en el dossier sobre “El pardalot”, aquestes dues obres es van tocar juntes en la presentació del llibre d’Ernesto Valor “Cançoneret Alcoià” el 3 d’octubre de 1980 al vestíbul del Monte de Piedad de la CAM. Fins i tot es va tornar a interpretar en un concert realitzat a la Casa de Cultura de Biar el 9 d’abril de 2000 dirigit per Gregorio Casasempere Gisbert.
Recentment, apareix per última vegada en el repertori fester de La Primitiva, que va ser interpretat en la Segona Diana per l’Avinguda País Valencià ja sota la direcció d’Àngel Lluís Ferrando  l’any 2011, fins arribar al Diumenge de Rams de 2015 que arranca el concert.

La Glorieta Primo de Rivera als anys 30 (Foto: L. Relsin)
La Glorieta Primo de Rivera als anys 30 (Foto: L. Relsin)

***************

BIBLIOGRAFÍA CONSULTADA:

– VALOR CALATAYUD, Ernesto: “Diccionario alcoyano de música y músicos” (Gráficas Ciudad, 1988)

– ESPÍ VALDÉS, Adrián (Supervisor general): Enciclopèdia “Nostra Festa” (Asociación de San Jorge, 1982)

– VALLS SATORRES, José María: “La Nova desde 1842. Historia de una banda de música alcoyana” (Such Serra. Editat per la Excma. Diputació Provincial d’Alacant, 2010)

– BENEYTO, Àngel i BLAY MESEGUER, Francesc-X (coordinadors): “La premsa en les comarques de l’Alcoià-Comtat (1837-1939) (Institut Alacantí Juan Gil Albert y Diputacio Provincial d’Alacant, 2004)

– FERRANDO, Àngel Lluís:  Article “Carlos Palacio, el escritor de la música” inclós en el llibre editat per ell mateix “Carlos Palacio, vivencia y pervivencia” (Ajuntament d’Alcoi-CAEHA, 2014)

– AMAT CASARES, Enrique: “Historia de la fiesta de toros en Alcoy” (Gráficas Ciudad, 1994)

WEBGRAFIA: http://diarideretalls.blogspot.com.es

Altres dades de l’estrena estan extrets de les edicions de eixos dies del periòdic “El Noticiero Regional” facilitats per l’hemeroteca de la Biblioteca Central d’Alcoi; i de l’arxiu de la Corporació Musical Primitiva pel que done les gràcies a la disponibilitat del seu arxiver Antonio Adamuz.

Un comentario en “LXXVI Concert de Diumenge de Rams de La Primitiva: les obres (II): “El Noticiero Regional” d’Evaristo Pérez Monllor

  1. Pingback: LXXIX Concert de Diumenge de Rams: Notes al programa | CIM Apolo – Corporació Musical Primitiva / Notícies

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s