La música ‘klezmer’ i el comte d’Egmont: Concert de Santa Cecília 2016

Unes notes al programa del que serà la segona part del concert de Santa Cecília a càrrec de La Primitiva dirigida per Vicente Juan Sanoguera Rubio a celebrar el dissabte 19 de novembre

Formació de músics Klezmer
Formació de músics Klezmer

PMB. El terme klezmer combina dues paraules hebrees: kli (eina, estri) i zemer (per fer música), de manera que, etimològicament, fa referència més a instruments que a un estil musical. La música klezmer neix a l’Europa Oriental, a les fronteres d’Alemanya, Polònia, Ucraïna, Romania, Rússia i altres països on al començament del segle VIII vivien les anomenades comunitats de jueus Ashkenazi que tenien la seva llengua pròpia: el yiddish. La seva música per a celebracions i casaments va començar a prendre trets folklòrics i territorials particulars, que molt més tard (segles XIX i XX) quan integrants d’aquestes comunitats van emigrar als Estats Units, van arribar a fusionar-se amb els del jazz donant origen a una llarga sèrie d’intèrprets, musicals, obres de teatre i pel·lícules.

Adam Gorb (Cardiff, 1958)
Adam Gorb (Cardiff, 1958)

La música klezmer es va veure profundament afectada per l’emigració dels jueus ahskenazis des del segle XIX i, sobretot, per l’Holocaust, ja que aquest va reduir la població d’aquestes comunitats en quantitats dramàtiques i va destruir gran part de la seva vida familiar i cultural. Grans músics van morir llavors, i valuoses partitures i cançons es van perdre per sempre (en la mesura que aquestes es van anar mantenint per segles a través de la tradició oral).

Basant-se en aquest tipus de música, el gal·lès Adam Gorb (Cardiff, 1958) compon la seva obra més coneguda en 1997, Yiddish Dances, amb motiu del 60 aniversari del director d’orquestra Timothy Reynish. L’obra consta de cinc moviments que en paraules del seu compositor “reuneix dues de les meves respectuoses passions musicals: l’orquestra simfònica de vent i el klezmer”.

Aquesta obra va ser ja interpretada per La Primitiva sota la batuta convidada de l’escocès Mark Heron en el concert inaugural celebrat al Teatre Calderón el 30 d’octubre de 2009 amb motiu del Segon Congrés Nacional de Directors de Banda que es va celebrar a Alcoi.

****

Comte d'Egmont (1522-1568)
Comte d’Egmont (1522-1568)

L’escriptor alemany Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) i el compositor Ludwig Van Beethoven (1770-1827) van unir els seus talents per explicar-nos la tragèdia del comte d’Egmont, la qual va ser escrita en 1788 i composta entre octubre de 1809 i juny de 1810, estrenant-se en Viena el 15 de juny de 1810. Egmont va ser un noble cavaller flamenc i devot catòlic, el qual es va enfrontar a la cruel persecució dels protestants del seu país per part de la Inquisició Espanyola. Acusat de traïció pel Duc d’Alba, qui li denega un just judici, ordena que sigui públicament decapitat. La resposta del poble flamenc a aquest ultratge condueix a la rebel·lió i alliberament del jou espanyol.
Beethoven la va compondre entusiasmat després de l’encàrrec de Goethe perquè veia en la seva obra la idea de la ‘llibertat’, tema que ja havia tractat en la seva òpera Fidelio. Juntament amb l’Obertura (que serà interpretada per La Primitiva), l’obra consta de nou números més.
Al llarg de la història de la banda, aquesta Obertura ha estat programada en nombroses ocasions en els anys en que la dirigia Fernando de Mora Carbonell, i fins i tot va ser programada en tres ocasions entre 1931 i 1933 al mateix escenari del Calderón, sent aleshores el nostre director Camilo Pérez Monllor.

****

Pablo Luna(Alhama de Aragón, 1879-Madrid, 1942) a la dreta
Pablo Luna(Alhama de Aragón, 1879-Madrid, 1942) a la dreta

Completa el programa de Santa Cecília, la Danza del Fuego de l’opereta en tres actes de Pablo Luna (1879-1942), Benamor, amb llibret d’Antonio Paso i Ricardo González del Toro. Va ser estrenada al Teatre de la Sarsuela de Madrid en 1923 i juntament amb La sorpresa de Damasco i El niño judío conformen l’anomenada ‘trilogia oriental’ de Luna. L’assumpte transcorre a Pèrsia i està inspirat en un conte oriental que porta a escena els equívocs generats per la confusió d’identitats entre un sultà persa, Darío, i la seva germana, Benamor, donant lloc a incidents pintorescos i divertits, acabant l’obra amb la revelació de les seves veritables identitats.

Pàgines consultades:

 

http://labellezadeescuchar.blogspot.com.

http://javierclassic.blogspot.com.es

http://lazarzuela.webcindario.com

 

És Titol.lat Superior en Harmonia, Contrapunt, Fuga, Composició i Instrumentació, Direcció de Cors, i Direcció d’Orquestra. També es titol.lat en Piano, Viola, Clarinet, Llenguatge Musical, Transposició i Acompanyament. – See more at: http://www.musicafestera.com/autors/mullor-grau-rafael#sthash.aje8kkyh.dpuf
És Titol.lat Superior en Harmonia, Contrapunt, Fuga, Composició i Instrumentació, Direcció de Cors, i Direcció d’Orquestra. També es titol.lat en Piano, Viola, Clarinet, Llenguatge Musical, Transposició i Acompanyament. – See more at: http://www.musicafestera.com/autors/mullor-grau-rafael#sthash.aje8kkyh.dpuf
És Titol.lat Superior en Harmonia, Contrapunt, Fuga, Composició i Instrumentació, Direcció de Cors, i Direcció d’Orquestra. També es titol.lat en Piano, Viola, Clarinet, Llenguatge Musical, Transposició i Acompanyament. – See more at: http://www.musicafestera.com/autors/mullor-grau-rafael#sthash.aje8kkyh.dpuf

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s